http://www.liberalapartiet.se

10 april 2008

Någon mån av upprättelse

Det är nu snart två år sen jag, Daniel Berntsson och Carl Jakobsson fick för oss att visa vårt stöd för Göteborgs samlade vänstersympatisörer och demonstrera lite mot den politiska ordningen.

Ni som regelbundet läste min blogg då jag hade tid att vara aktiv, och dessutom några tusen till, vet vad som hände. En funktionär inom (s) idkade egenmäktigt förfarande mot oss och försökte riva ner vår banderoll med en strof ur Internationalen.

När detta angrepp inte gjorde någon skillnad – vi var trots allt förmögna att plocka upp vår banderoll och fortsätta visa upp den – kom istället Claes Wennberg, förste ombudsman för Socialdemokraterna i Göteborg och beklagade sig över hur hemska vi var och att polisen skulle bli arga på oss. Vi ansåg oss vara både moraliskt och juridiskt rättfärdiga i vad vi gjorde, och uppmanade honom att hämta polisen ifall han trodde det skulle hjälpa.

Polisen kom, och efter att ha yrat ganska länge om vilken otrolig fara vi utgjorde för allmänheten tog de till handgripligen och försökte riva ner vår banderoll. När vi (dvs Daniel, jag och Calle var inte modiga nog) envist hävdade vår rätt att vara där blev Daniel bortförd, kroppsvisiterad och slutligen bortförd i polisbil till Redbergsplatsen.



Nu visar det sig att Justitieombudsmannen gjort en undersökning av fallet, efter en anmälan framförd av Åke Brännström (en man jag inte känner, eller ens hört talas om, men som jag härmed vill ge ett stort tack!).

Bortsett från att vissa detaljer inte stämmer, som att både polis och (s)-funktionärer försökt slita våra ägodelar från oss, är läsningen riktigt trevlig. Eller vad sägs om följande:
I enlighet med vad som sagts ovan hade emellertid också medlemmarna i Liberala partiet rätt att – så länge inte huvuddemonstrationens genomförande hindrades – ge uttryck för sin uppfattning. De får också anses ha haft rätt att genomföra sin manifestation i omedelbar anslutning till förstamajdemonstrationen.

[...]

Polisen var således inte berättigad att ingripa mot dem av det skälet att de anordnat en motdemonstration. Det kan också framhållas att utredningen inte heller ger något som helst stöd för att motdemonstrationen hindrade huvuddemonstrationens genomförande.

Och:

Jag kan till en början konstatera att motdemonstranterna inte förefaller ha varit våldsamma, hotfulla eller högljudda. Det har inte ens påståtts att de vid tillfället agerade på något annat sätt än att de vecklade ut en banderoll, med text hämtad från Internationalen, på en för deltagarna i förstamajtåget väl synlig plats.

[...]

Det kan tilläggas att de ordningsstörningar som möjligen kunde befaras framstår som bagatellartade - inte minst vid en jämförelse med de motsättningar som polisen inte sällan har att hantera vid andra demonstrationer, t.ex. i samband med den s.k. Salem-marschen.

Det verkar med andra ord som om vi skötte oss riktigt bra när vi stod där, tysta och stilla på en stentrappa.



Vad har då kommit av det hela? Har vi fått någon form av officiell ursäkt för att våra rättigheter kränkts, och erkänts ha kränkts av JO? Givetvis inte.

Har vi fått någon ersättning på något sätt? Nja... Möjligen kan räknas att jag numera har fått min blogg länkad till från jo.se vilket väl kanske inte är alla förunnat.

I övrigt är det ganska skralt, i vanlig ordning får polisen en "barsk" tillsägning och fortsätter sedan som vanligt:
Med hänsyn till att det nyssnämnda ingripandet rent faktiskt ledde till att Liberala partiets demonstration upplöstes, vilket anmärkningsvärt nog också synes ha varit syftet med åtgärden, har ingripandet inneburit en kränkning av den avlägsnades och övriga motdemonstranters yttrande- och demonstrationsfrihet. För detta ingripande förtjänar polisen kritik.

Vad som i övrigt framkommit ger inte anledning till någon åtgärd eller något uttalande från min sida.



Läs mer:
GP, DN, Justitieombudsmannen

Etiketter: , ,

:

Blogger Tomas said...

Apropå inget, vet du om det kommer bli några fler träffar i stil med den där Liberöl som var på Delirium i vintras, och hur man får information om det isf?

11 april, 2008 15:37  
Blogger Alkanen said...

Nej, jag var ju inte inblandad i det eftersom jag flyttat från Göteborg innan det drog igång. Men jag ska se om jag kan få nån av de ansvariga att svara här.

11 april, 2008 15:48  
Blogger Carl Jakobsson said...

Om det blir en till sådan träff - kanske vi ska ha en innan första maj? - så skickas det ut meddelande på frihetsfrontens lista, och kanske på HAX:s blog.

11 april, 2008 19:54  
Blogger Johan Langworth said...

Shit, Alkanen har vaknat. Du missade påsk med några veckor annars hade du nog blivit utsedd till Jesus :)

13 april, 2008 16:31  
Blogger Alkanen said...

Betyder det att jag måste försvinna igen några veckor efter Kristi Himm? Jobbigt =/

Men det är nog tyvärr inte så sannolikt att jag kommer börja blogga som jag gjorde förr i tiden. Har lite för mycket betalande jobb att sysselsätta mig med för att riktigt ha tid.

13 april, 2008 20:04  
Blogger Fredrik B said...

Jupp det blir liberöl igen, den 24:e aprill träffas vi på Restaurang vasastan.

mer infor här: http://www.google.com/calendar/event?eid=bjJtOGQ0NDZrNTU1ZWlwYzhzcjhzMzljMG8gazY2aDE3amVrYzFpMXRidmluczBjaGExY3NAZw&ctz=Europe/Stockholm

13 april, 2008 21:55  
Blogger Tomas said...

Skitbra!

22 april, 2008 10:21  
Anonymous Anonym said...

Va, sabbar jag din blogg? Ja visst gör jag det!

Detta är nämligen hänsynlöshetens nyliberala Sverige där kriminaliteten grasserar och

bortskämda överklassodugligar som Henrik Sundholm stolterar med sin objektivistiska egoism &

skamlöst skadeglatt hånflabbar åt uteliggare som säljer Situation på Stockholms gator samt

bjäbbar om att skatt är stöld (skatt är inte stöld utan tvärtom de fattigas sätt att med

statens hjälp TA TILLBAKA vad som stulits från dem).

Nyss tog jag taxi från NK till Bergshamra Solna med en viss MIODRAG SUSANJ. Det var ett

obskyrt taxibolag jag inte lade på minnet. Jag tog taxin längst fram i kön. Annars vägrar

dom köra en. Det är MAFFIAFASONER som sätter konkurrensen ur spel. Sträckan går normalt på

knappt 200 bagis. Nu stannade taxametern på 428:-. Oförenligt med angivet kilometerpris på

500:- / milen.

Polisanmäla? Ha Ha Ha Ha Ha Ha Ha Ha. Dom har inte ens resurser att efterspana flickördare,

som vi har sett. Dom har fullt upp med att jaga Samhällsfarliga Homofober och såndär jävla

skit. Det har man ju också sett!

En hygglig människa blir oavbrutet skymfad, plundrad, kränkt och förnedrad i

hänsynslöshetens nyliberala homofila Smittspridar-Sverige. Man måste vara lika jävlig

tillbaka, annars är man körd. Men den som går på mig, Peter Ingestad, han går på fel kille!

Med anledning av den nyliberale taxichauffören MIODRAG SUSANJs övergrepp på mig säger jag

följande.

1. Olof Palme. Cats Falck. Lena Gräns. Carl Algernon. Makarna Winbergh. Ingvar Heimer.

Gunnarsson. Odd Engström? Milan Valverius? Curt Nicolin? Sten Andersson? Bofors-Stasi-Iran!

2. Sarkofag? Griftefrid?? Estonia chickenpox??? Vad övermåttan Gräsligt göms i detdära

vraket????

3. bÖgpesten HIV exploderar just nu i Sverige vilket tigs ihjäl av de ansvariga som står i

tjänst hos den styrande bÖgmaffian. Folket skall offras på homofobofobins altare.

Arkivkopia sparad och tillsänd regeringen, Högsta Domstolen, rikspolisstyrelsen,

polisstyrelsen i Stockholms län samt samtliga kända taxibolag.

- Peter Ingestad, Solna

19 juni, 2008 15:52  
Blogger Alkanen said...

Okay... någon har nallat på midsommarnubben lite tidigt i år?

19 juni, 2008 16:02  
Blogger Fredrik B said...

hahaha så oerhört skönt inlägg. Kraxpelax SNÄLLA säg att du har en blogg, jag lovar ätt läsa den dagligen.

19 juni, 2008 16:40  
Blogger Alkanen said...

Han har nite bara en, han har tre =)

19 juni, 2008 16:44  
Anonymous Anonym said...

Länkarna till filmerna 2006 fungerar inte, snyft! Så här inför 1 maj ville jag skicka länkarna som en reminder till sina vänner, hur skör en demokrati kan vara.

Finns filmerna tillgängliga och isf var??

/Tomas B

28 april, 2009 22:15  
Blogger Alkanen said...

Tyvärr, min server med filmerna på dog nån gång i höstas och jag har inte haft möjlighet att skaffa en ny än.

Jag tror att filmerna ska finnas på youtube också, men jag lyckas bara hitta den som spelades in från balkongen 2007, och jag antar att det inte var den du menade.

Där kastar vänsterpacket iofs ägg på sina meningsmotståndare, så det kanske har lite värde:

http://www.youtube.com/watch?v=KVgL2AuwZSI

29 april, 2009 06:27  

Skicka en kommentar

<< Home