http://www.liberalapartiet.se

26 november 2006

Insändare

På kvällen den 20 november skickade jag in en insändare till Metro; ett svar på en insändare som de publicerat samma dag. Jag blev tyvärr inte publicerad (troligen på grund av den ganska uppkäftiga tonen =) men tyckte det kunde vara kul att slänga upp den här istället, ifall någon skulle vilja läsa och svara.

Ursprungsinsändaren:
Det talas sällan om alla avgifter de rikas intresseorganisationer, Svenskt Näringsliv, Skattebetalarnas förening, Villaägarnas riksförbund och de borgerliga partierna, snackar gärna om "det höga skattetrycket", som som bekant slår hårdare mot de rika än mot oss "vanligt" folk.

Men det talas väldigt sällan om alla avgifter som vi som tjänar under 40 000 kronor i månaden ska tåla.

Avgifterna jag måste betala för att kunna leva är många. De finns i kollektivtrafiken, vid jobblunchen, i matmomsen, vid tandläkarbesöket, på karensdagen (en hel dagslön dras bort).

Och i framtiden förväntas jag även ha råd med över 360 kronor till a-kassan.

Om jag jobbar heltid en hel månad och tjänar så mycket pengar jag kan på mitt nuvarande jobb går ändå över 15 procent till avgifter. avskaffa avgiftssamhället!


Mitt svar:
Svar till Avveckla Avgiftssamhället, som gnäller (20/11) över hur hemskt det är att han själv måste betala för det han konsumerar.

Ditt klagomål över 15 % avgifter, men fullständiga bortseende från de ca 60 % du betalar i skatt, får mig att tänka på Bastiats citat "Staten är den stora illusion i vilken alla tror sig kunna leva på andras bekostnad."

Eftersom du så uppenbart vill att någon annan (staten) ska ta hand om dig föreslår jag att du istället går hela vägen och omyndigförklarar dig själv.

Jag ställer gärna upp som din förmyndare: Mot att du låter hela din lön föras över till mitt bankkonto, ska jag gladeligen förse dig med maten, busskortet och tandläkarbesöken. Givetvis står jag också för hyran, men du kommer bli omplacerad till ett billigare boende.

Dessutom kommer jag, som en god förmyndare, ställa vissa krav på dig; till exempel får du inte längre dricka alkohol eller röka om du nu gör det, allt för ditt eget bästa. Inte heller får du utöva riskfyllda sporter som fotboll och innebandy, eller för den delen äta mat innehållandes transfetter, tillsatt socker eller för höga salthalter, och att vara ute på helger och kvällar är bara något som ansvarstagande individer får göra.

Men vad gör väl det, du slipper ju betala räkningarna personligen? Genom att gå med på att ha mig som förmyndare så uppfylls alla dina drömmar; du kommer aldrig mer behöva fatta ett beslut om ditt eget liv!


Filar på lite förklaringar och utbroderingar som kanske slängs upp här i framtiden.

:

Blogger Alkanen said...

Hehe. Jag var tvungen att begränsa mig en hel del. Har börjat skriva ett inlägg med förklaringar och grejer, men jag har inte orkat göra klart det.

Skulle egentligen har varit med det här inlägget, men det blev inte så.

28 november, 2006 16:26  

Skicka en kommentar

<< Home