http://www.liberalapartiet.se

07 december 2006

HRF

Min kompis kollade lite på Hotell- och Restaurangfackets hemsida (vars namn särskrivs, men mina principer förbjuder mig från att göra det själv), och tipsade mig om en liten felskrivning de gjort:

Anställd utan kollektivavtal förlorar över 40 000 kr/år – därför fortsätter blockaden i Göteborg

Anställda inom hotell- och restaurangbranschen som arbetar på ställen som saknar kollektivavtal får sämre betalt och otryggare villkor. Det gäller även salladsbaren Wild'n Fresh i Göteborg, där ägaren fortsätter att vägra sina anställda schystare villkor. Därför fortsätter Hotell- och restaurangfackets blockad mot den arbetsgivare som vägrar garantera schysta löner och villkor genom kollektivavtal.


Som den hjälpsamme medborgare jag är ville jag givetvis uppmärksamma dem om felaktigheten, och skickade därför ett kort mail:

Hejsan!

Jag var in och läste lite på er hemsida, och såg att ni har råkat skriva fel.

Ni har, troligen av misstag, skrivit att "salladsbaren Wild'n Fresh i Göteborg, där ägaren fortsätter att vägra sina anställda schystare villkor" när det faktiskt ska vara "salladsbaren Wild'n Fresh i Göteborg, där de anställda tackat nej till kollektivavtalet som erbjuder sämre villkor än vad de redan har".

Hoppas ni kan justera er text innan allt för många hinner läsa, det är ju alltid genant med "stavfel".


Hoppas de uppskattar det.

:

Anonymous Anonym said...

Hej

Vadå schystare villkor? Om hennes anställda stannar hemma magsjuka vi säger en vecka, vem kommer att betala hennes lön? inte fan kommer Wild'n Fresh ägarina att göra det! Jag frågade ägarinas mamma om att om hennes anställda ville ta semester nästa år typ 4 veckors vem skulle betala det..hon svarade att det var anställda själv...är det här schystare vilkor? om ägarina säger till sina anställda att hon måste sänka lönerna om hon måste skiva på avtalet så är det ju presning på anstälda, som så klart tackar nej till kollektiavtalet!

09 december, 2006 14:44  
Blogger Alkanen said...

Ja, det är ju precis "vadå schystare villkor?" jag undrar.

Angående lägre löner vid kollektivavtal så har jag bara sett den uppgiften från fackpampar, och jag litar inte särskillt mycket på dem. Speciellt inte sen de kallade oss 15 liberala motdebattörer för 25-30 aggressiva ungmoderater, trots att vi på ett mycket lugnt sätt diskuterade med och dessutom påpekade att vi inte var med i MUF.

Facket sprider lögner och förtal omkring sig bäst de vill liksom...

Hursomhelst, Sofia har troligen inte råd med högre lönekostnader än hon redan har. Hon har haft salladsbaren i ett år nu, och det är först nyligen hon har börjat kunna ta ut lön själv.

Jag vet att ni sossar inte förstår att det inte är en dans på rosor att driva företag, men tills ni får in det i era skallar är det ingen större idé att försöka diskutera.

09 december, 2006 16:08  
Anonymous Anonym said...

Dessutom, vad jag förstått har det rört sig om deltidsanställning på timbasis... och, ja, om du är sjuk och inte jobbar kan du ju rimligtvis inte kräva timersättning när du inte jobbar. Det är väl för fan rätt elementärt.

Ponera följande... jag är flyttgubbe, och blir anställd då det finns behov av mina tjänster. En morgon ringer flyttfirman mig och vill att jag ska jobba, men jag kan inte eftersom jag är sjuk. Ska jag då ha rätt till lön för 8 timmar då? Blir så trött på dessa jävla maffiametoder.

11 december, 2006 13:16  
Blogger Alkanen said...

Det är jättekul att ni kommenterar här, oavsett åsikt, men jag skulle uppskatta om ni skriver under ett pseudonym så det går att hålla isär er.

12 december, 2006 11:03  
Blogger Alkanen said...

Jo, men jag vill inte ha det så.

Jag vill att vem som helst ska kunna kommentera utan att bråka runt med konto, men jag vill att de ska fylla i rutan för namn.

Tyvärr går det inte att ställa in så att man måste göra det, om de inte har ändrat sen jag kollade sist.

12 december, 2006 15:55  
Anonymous Anonym said...

Man kan ju skriva en signatur i meddelandefältet. Nu verkar det som facket ljugit om serveringstillståndet.

/B

12 december, 2006 19:59  
Blogger Alkanen said...

Var det facket som hittade på att hon inte hade serveringstillstånd alltså?

Vilka jävla svin isåfall.

15 december, 2006 11:41  

Skicka en kommentar

<< Home