http://www.liberalapartiet.se

01 april 2007

Fattigdom i världen

För över ett år sen såg jag en förläsning på SVT som handlade om fattigdomen i världen. Jag var chockad för den var både intressant, rolig och objektiv, på SVT(!). Jag och min kompis försökte hitta den efteråt, men visste inte vad den hette så det sket sig lite, men nu har jag äntligen fått tag på den igen.



Videosnutten (20 min lång) kommer från Hans Roslings föredrag på TED Talks i februari 2006 och är väl värt att se. Han visar på de kunskapsbrister som Svenska högutbildade individer har när det gäller fattigdom och tillväxt i världen, så stora att chimpanser hade avsevärt bättre resultat, och han använder riktigt bra verktyg för att visa upp sina data.

Stort tack till FudoMyoo och en lika stor ursäkt till RSS-användarna för att jag redigerat inlägget så mycket

Etiketter: , , , ,

:

Blogger Robin Enhorn said...

Mycket bra föreläsning, får mig att tänka lite på detta klipp: http://www.youtube.com/watch?v=xHWTLA8WecI

01 april, 2007 14:46  
Blogger Alkanen said...

Oh, tack för den. Helt klart intressant. En annan intressant sak var att läsa alla kommentarer under den, hur klarar folk av att vara så negativa? Det mesta som redovisades i filmen var ju skitbra, och folk bara grinar över att de blir rädda och att världen kommer gå under.

Hur kommer det sig att du bytt nick förresten?

01 april, 2007 15:35  
Blogger Robin Enhorn said...

Osäker på när och hur namnbytet har gått till faktiskt, minnet är bra men kort. ;-)

Jo, själv blir jag nästan lite stolt över hur djävla bra vårt art lyckas prestera. :-D

01 april, 2007 23:14  
Blogger Marcus said...

Hallå där,

det var så lite så. Tack för omnämnandet!

/FudoMyoo

20 april, 2007 00:36  
Anonymous Anonym said...

Hejsan!
Hans Rosling använder sig ju av Wärldsbankens statistik. Men redan 2003 avslöjades att de hade bluffat med siffror angående världens fattiga. De påstod, liksom Rosling att fattigdomen minskar. Men efter att Världsbankens siffror nu avslöjats så förhåller det sig så att världens fattiga har tredubblats sedan år 1985 när man startade det hela genom att påstå att en-dollarsmåttet innebär fattigdom!

Så var försiktig när du citerar folk som Rosling, använder man sig av Världsbankens statistik, så innebär det att objektiviteten helt förbytts till propaganda!

MVH
JL

14 mars, 2008 12:31  

Skicka en kommentar

<< Home