http://www.liberalapartiet.se

09 mars 2007

Koffein

Var till det statliga medicinmonopolet häromdan och köpte koffeintabletter för att överleva omställningen från student till äkta människa, och blev bryskt påmind om att ett gäng allsmäktiga byråkrater i sin oändliga vishet fått för sig att minska mängden tabletter per burk till futtiga trettio stycken.

Den officiella anledningen är att förhindra att folk använder koffein för att begå självmord, eftersom det var några jubelidioter som gjorde just det för runt tre år sedan.

Hur tänkte bönräknarna på läkemedelsverket (eller var det nu är de har sitt revir) då? Tror de verkligen att svenskar är oförmögna att köpa mer än en burk om de absolut känner att de vill ha mer än trettio ynka piller?

Jag kan se en potentiell självmördares situation framför mig.

"Helvete vad allt suger... Lika bra att ta livet av sig medelst hjärtexplosion!"

Stackars emo-pojke eller -flicka går glatt iväg till Apoteket™ för att köpa sprängämnen för invärtes bruk.

"Nu ska vi se här ... KRAV-märkta tamponger ... Acne-salva ... Eterflaska... Var i hela !¤#& är koffeintabletterna?!"

"De står bland vitaminerna," utbrister en anställd glatt.

"WTF?" tänker den perplexade ynglingen och ger sig av mot djungeln av bokstavs-piller och -pulver. Eftersom yngligen är väl bevandrad i själmordskretsar, vet h*n att trettio tabletter ingalunda räcker för att säkerställa terminering och tar därmed fem burkar.

"Nejdu! Utan recept får du bara köpa två burkar," säger kassörskan bistert.

"Men vaf...!?" tänker ynglingen. "Stor risk att jag orkar gå till andra sidan stan och köpa fler på apoteket där. Får bli att skära sig igen istället."

Till kassörskan frågar han "Ursäkta, var har ni rakbladen?"


Allvarligt, tror byråkraterna verkligen att detta på något sätt är till någon nytta? Det enda som händer är att vanligt folk får ytterligare ett irritationsmoment, ytterligare bortslösad tid för att skaffa sig en produkt som på alla sätt borde vara fritt tillgänglig.


När jag stod där i kön på apoteket raljerade jag givetvis lite så att mamma hörde det, och på äkta svenskt manér tyckte hon att jag skulle sluta bry mig om sånt där och lära mig att leva med det istället. Ibland blir jag väldigt, väldigt trött. Hur mycket skit tänker svenskarna ta innan de börjar göra lite motstånd? Varje enskild sak är inget märkvärdigt, men allegorin med grodan i kokvattnet gör sig påmind.

Etiketter: , , ,

:

Blogger Magnus Persson said...

Logiken är väl antagligen att någon som redan har tabletterna hemma inte ska använda dem till självmord spontant.

Den som verkligen planerar att begå självmord är det i praktiken omöjligt att hindra att göra detta med mindre än en internering i ett madrasserat rum...

10 mars, 2007 00:00  
Anonymous Anonym said...

Jag skrattade gott åt inlägget; åt hur idiotisk förmyndarpolitiken faktiskt är. Och ja, jag håller med dig till fullo ang. den =)

10 mars, 2007 15:15  
Blogger Alkanen said...

Magnus, visst är det nog så, men hur många är det egentligen som får för sig att använda koffein för att begå självmord tror du? Jag har hört talas om ett enda fall (men jag har inte direkt letat). Och framför allt, varför måste vi andra lida för det?

Nån jäkla form av kollektiv bestraffning för att ett fåtal miffon inte följer Pappa Statens ideal.

10 mars, 2007 16:31  
Blogger Alkanen said...

Wolfie, bra förslag! Alla mina emo-läsare tackar dig säkerligen =)

10 mars, 2007 16:39  
Blogger Alkanen said...

Bra att du skrattade Henrik, det var ju trots allt lite meningen =)

10 mars, 2007 16:46  
Blogger Magnus Persson said...

Jag tycker nog inte heller att det är en förändring som direkt kommer att ändra på något i praktiken, jag försökte mest förstå hur de kunde ha tänkt...

10 mars, 2007 20:37  
Anonymous Anonym said...

haha mycket trevligt inlägg att läsa när man kommer hem nykter en lördagnatt.

11 mars, 2007 02:06  
Anonymous Anonym said...

Man kan säkert ta livet av sin katt med 30 tabletter, bör man inte minska mängden för att rädda katterna? Det får bli nästa steg!

12 mars, 2007 19:10  
Blogger Alkanen said...

Nja Adam ... jag vet inte riktigt om det där håller. Har du nånsin försökt få in medicin i en katt?

Däremot kan man sätta äppelbitar i halsen och kvävas. Vi bör helt klart licensbelägga all frukt!

12 mars, 2007 21:08  

Skicka en kommentar

<< Home