http://www.liberalapartiet.se

12 april 2006

Moral och framtiden

Min vän Anders (Swedebear) har skrivit en kort artikel där han redogör för skillnaden på subjektiv och objektiv moral.

Kärnan i hans åsikter är att man ska akta sig för att låta den subjektiva privatmoralen påverka den objektiva moralen som backas upp av lagar, annars kommer vi få ett väldigt intolerant samhälle där oliktänkande straffas. En synnerligen medeltida värld som jag inte tror speciellt många av oss egentligen vill ha.

Anledningen till att jag länkar till denna artikel är att detta är själva grunden i prostitutionsdebatten; människor låter sin privatmoral speglas i debatten om lagen, och det kan aldrig sluta väl. Vi måste lära oss att skilja på "jag" och "vi" innan vi alla tvingas bli jag-kloner.

När jag skrev det första inlägget om prostitution, det om Gudrun Schyman och Louise Persson, så hade jag inte tänkt att det skulle bli mer än en enda kort tanke om den radio-debatten. Nu har det ju redan blivit avsevärt mycket mer än så, och jag har börjat skissa på en lite större, seriös och helt egen artikel i ämnet, med efterforskningar om hur lagarna har påverkat både säljares och köpares vardag.

Det kommer antagligen ta ett tag innan min artikel är klar, jag är synnerligen ineffektiv när det gäller att göra saker som kräver grundligt arbete. Jag är bättre på att slänga ur mig intuitiva saker i hopp om att slutresultatet blir vettigt =) Hursomhelst så är det nåt att se fram emot, kanske.

Har planer på en artikel om nedskärningar inom vård, skola och omsorg också. Med grafer och hela skiten.

Nu däremot, ska jag sätta mig och läsa igenom "Visst kan du söka patent! 1998 års reviderade utgåva" i hopp om att få lite bättre grepp om vad jag och Adam behöver göra för att få vår patentansökan godkänd. Återkommer med en recension senare =)

:

Skicka en kommentar

<< Home