http://www.liberalapartiet.se

14 maj 2006

1200 miljarder

Jag, Calle och Daniel B (dom som var med på första maj ni vet =) var på Göteborgsvisningen av Martin Borgs' film 1200 Miljarder, som handlar om Sveriges skatter.

Filmen var väldigt bra. Den bjöd på både skratt och en hel del desperation när den berättade om vilka tokerier våra skattepengar används till. Eller vad sägs om 20 miljoner till Nämnden för hemslöjdsfrågor, 800 000:- för ett tjugotal fotografier och några gamla slipstenar på golvet i en bod i Orsa och runt en halv miljon per år till ett hattmuseum i Borlänge?

Martin visar på det absurda i att skattepengar går till dylika projekt genom att själv värva medlemmar till hattmuséet så det får lite pengar på frivillig väg. Han påpekar också på ett väldigt påtagligt sätt att saker bekostade av skatt är bekostade av dig och mig, ingen annan. En kvinna säger väldigt klarsynt att "det är ju din fritid, inte min."

Filmen är fylld av bilder av misslyckad politik. Motorvägsscenen är fullständigt underbar, liksom den när Martin lämnar in blankett efter blankett med politikernas klavertramp och överträdelser, i form av intervjuansökningar. Jag antar att jag inte behöver berätta att ingen av politikerna ställde upp på intervjuerna.

Martin tar också en sväng förbi Godsherre Perssons nybygge och tittar, men möts av en skylt som deklarerar att obehöriga icke äga tillträde

Tro nu inte att Martin bara slår mot socialdemokratisk politik. Nejdå. Han utför bland annat en aktion mot moderaterna och klagar på att de hjälpte till att driva igenom en höjning av partibidragen när de själva fått färre röster, och därmed mindre bidrag. Dessutom blir det en och annan pik mot Peter Eriksson och biltullarna i Stockholm.




Efter filmen stannade Martin kvar och pratade lite med oss. Det var en mycket trevlig person, som faktiskt hade hört talas om vår lilla första majdemonstration. =)

Snäll som han är, gav han mig hela filmen på DVD, och dessutom tillstånd att sprida en kortare version på ca tio minuter som jag har gjort en torrent av och inbjuder er alla att ladda hem och ta del av. Tyvärr kan jag inte använda port 80, så om ni har problem att ladda hem filen, be en kompis att göra det åt er. Jag hoppas att ni har vett nog att seeda ett tag efter att ni laddat hem, jag kan tyvärr inte köra speciellt hög hastighet själv.

Jag fick tillfälle att berätta lite kort om Liberala partiet för några av personerna som var där, och minst en av dem var tillräckligt intresserad för att be om hemsideadress. Vi sprider oss så sakteliga, och Skattebetalarna (som arrangerade visningen och också står bakom filmen) är väl kanske en av de mer mottagningsvänliga grupperna i landet.




Nu funkar torrent-filen och folk laddar på för fullt.




UPDATE: På Fragbite är det en diskussion om sossarna vs. moderaterna där det bland annat refereras hit. Vet fan inte om jag ska gråta eller skratta när jag läser vad en del skriver.

Moderaterna gjorde en del missar när de fick makten i början av nittiotalet, det går inte att förneka. Men att som sossarna påstå att det var (m) som drev Sveriges ekonomi i botten är en skamlös verklighetsvägran av Atlas-format. Redan innan valet gick borgarna ut och sa att Sverige var på väg åt helvete, och att det skulle bli sämre efter valet oavsett vad som gjordes, men att det skulle gå att vända trenden med lite jobb. De vann således valet, och i sann Svensk anda fick folket en släng av demens och glömde omedelbort varningarna som de fått tidigare. Svenskarna kunde inte skilja på korrelation och orsak/verkan, som vanligt.

Suck.

:

Anonymous Anonym said...

Sweet!

Har inte laddat filmen ännu men det låter onekligen intressant.
Inte skall politikerna få göra precis hur de vill med våra skattepengar utan insyn från allmänheten.
Gick i förrgår runt på promenad i vår lilla stad i södra Sverige och hamnade helt utan att ha planerat det i ett bostadsområde där de flesta medlemmar i vår kommunstyrelse bor. Stora, pråliga, materialistiska hus.
Betalda hur? Ja, inte har de fått ärva pengarna av en rik farbror som gått bort....
De borde skämmas, iallafall lite.
:)

14 maj, 2006 22:42  
Blogger Alkanen said...

Klart som fan dom borde skämmas =) Ja, åtminstone ifall de bygger hus åt sig själva på skattebetalarnas bekostnad.

För den delen om de bygger hus alls på skattebetalarnas bekostnad. Bygga hus görs bäst av privata bolag, särskillt om alla jävla idiotregleringar försvinner.

Om du kommer och hälsar på om några månader så kan du få se hela filmen hos mig. Men då får du vänta med att komma hit, annars kommer jag tröttna på filmen =)

15 maj, 2006 13:29  
Blogger Alkanen said...

Egentligen bara ett kommentartest.

Kul att Borgs länkade hit iaf, det gav en del besökare =)

29 maj, 2006 21:25  

Skicka en kommentar

<< Home