http://www.liberalapartiet.se

13 juni 2006

Tebax

Då var man tillbaks igen då, bara för att mötas av den värsta värmen sedan tidernas begynnelse. Den här jäkla stan har ingen moderation. Antingen är det monsunregn, eller så är det några grader under solens yta.

Hade en kul liten SJ-upplevelse idag. Normalt tar det ca tre timmar att åka från Karlstads centralstation, hela vägen till min lägenhet i Göteborg. Idag tog det knappt sex timmar.

Strax norr om Öxnered (en liten håla drygt en timmes tågresa från Göteborg) fick vi stanna, för att banvallen brann! Hur i hela helvete man lyckas få en konstruktion som mestadels består av grus och mackadamm att brinna vete fan, men still stod vi iaf. Det kan förvisso ha börjat brinna i någon sleeper på banvallen, men dom lär inte brinna överdrivet fort, så en person med vattenkanna borde lyckas släcka det.

Nåja, efter att vi stått still i kanske en halvtimme, så får vi höra på högtalarna i tåget att de har beställt taxi till arton pers (vi var totalt ungefär 120 resenärer). Vad som ska hända med oss icke utvalda fick vi inte reda på. Däremot fick vi höra att det inte kunde komma några bussar, för det fanns inga chaufförer.

Vi fick vänta i drygt två timmar innan tåget faktiskt började rulla, och åkte in på Öxnered station, där vi så småningom fick hoppa på ett par bussar och börja åka mot Göteborg igen.

Dags att börja bråka med SJ för att få lite återbäring på biljettpriset för sveda och värk.

(Adam: titeln är stavad sådär bara för att störa dig)

:

Blogger Magnus Persson said...

Då hade du ändå tur...

Jag har varit med om att få stå på perrongen (höst, kallt) i sisådär tre timmar i Göteborg. De bemödade sig inte med att ens meddela oss att de inte lyckades skaffa ersättningsbussar, så att vi hade kunnat sitta i vänthallen i stället för att stå utomhus. Kort sagt, efter en timme såg jag inte till konduktörerna längre, och någon information fick vi inte heller...

Dessutom hade de på något sätt räknat ut att två bussar var alldeles lagom till två smockfulla tåg (mitt och det som gick efter det). Ingen hade någon aning om att det var folk från det första tåget kvar efter att den första bussen varit och hämtat - så busschauffören trodde han bara behövde köra till Halmstad, som var slutstation för det andra tåget. Slutresultatet blev att jag nog hade varit hemma åtminstone en timma tidigare - om jag hade ringt hem till mina föräldrar och sagt att de skulle åka upp till Göteborg och hämta mig, istället för att jag skulle ta tåget...

Jag var sådär nöjd med SJ dagen efter, när jag satt på min tenta... Särskilt med tanke på att det fanns bussar som kom söderifrån och som rimligtvis skulle tillbaka...

13 juni, 2006 23:37  
Anonymous Anonym said...

Tips, skaffa egen firma eller dyl och faktuera SJ för förseningen, det fungerar. :-)

14 juni, 2006 10:11  
Anonymous Anonym said...

*grrrrr*

14 juni, 2006 21:16  
Blogger Alkanen said...

*fnissar lite åt Adam*

Magnus, jag kan ärligt talat inte avgöra vem av oss som råkat mest illa ut där alltså. Personligen avskyr jag värme, vilket gör att jag kanske skulle föredra ditt scenario lite =)

15 juni, 2006 15:02  

Skicka en kommentar

<< Home