http://www.liberalapartiet.se

11 juli 2006

Öppet brev till Västtrafik

En kompis skrev följande brev till Västtrafik för några dagar sen. Jag undviker att skriva namnet, men han läser bloggen lite då och då så vill han ge sig till känna så får han göra det själv =)

Hej Västtrafik!

Jag har nu spenderat en halvtimme i 35-gradig värme i väntan på ett av era tåg. Tydligen (något som bara är hörsägen, eftersom ni inte känner något ansvar att informera era kunder) så hade ett tekniskt fel inträffat på tåget, vilket innebar att tåget över huvud taget inte infann sig på stationen i fråga. Att vi på stationen hade kunnat välja ett alternativt färdsätt står ju klart, men när Ni brister så fatalt i att informera oss passagerare om att tåget över huvud taget inte behagar infinna sig, eller ens att det är försenat så svävar vi i total okunnighet om vad det finns för alternativ. Istället stod passagerarna (kunderna) kvar på perrongen och väntade, tills inga andra alternativ fanns kvar. För min del slutade dagen med att jag inte kom fram till min destination över huvud taget. Är det att visa sina kunder hänsyn? Har inte Västtrafik som erbjuder sina tjänster - till ett orimligt högt pris - en skyldighet att upplysa sina kunder om förseningar, bortfall av rutter och andra avvikelser av tidtabellen? Eller lever kanske Västtrafik i en skyddad bubbla, där kunderna bara är en oönskad bieffekt av lönsamheten av verksamheten? En sådan nonchalans har jag nog inte hört talas om inom något område av tillhandahållande av tjänster. Mitt tålamod har tagit slut, för det här är tyvärr bara EN händelse av många fler som drabbat mig på Västtrafiks rutter. Jag blir inte förvånad över att folk hellre tar bilen än åker buss och tåg, när man som kund inte har några som helst rättigheter. Vem ska ställas till svars? Vem upprätthåller kundernas intressen? Jag antar att svaret på båda frågorna tyvärr är "Ingen"...

Det här brevet skickas även ut som ett öppet brev till Västtrafik i Tidningen för Skaraborgs Län, Skaraborgs Läns Allehanda och GöteborgsPosten.


Personligen skulle jag vilja tillägga att de jävla högtalarna som med jämna mellanrum utropar "Västtrafik informerar" följt av nånting helt ohörbart borde ses över så man hör vad satan de säger. De funkar på kanske tre ställen i hela Göteborg...

:

Anonymous Anonym said...

Nu i sommar har det varit riktigt pissigt med Västtrafik.

Förseningar hela tiden.
Ombyggnation och EM-förberedelser är ingen ursäkt, de måste ha en tidtabell som är korrekt.

11 juli, 2006 20:57  
Blogger Magnus Persson said...

SJ är lika kassa på att informera när det krånglar. Det har hänt att min mor (som jag haft telefonkontakt med) varit den som upplyst SJ:s kundtjänst om vad som egentligen håller på att hända. Jag har för övrigt ett sådant "arg-brev" liggande också sen en av SJ:s riktigt fatala förseningar. Säg till så rotar jag framt deet och postar det här!

11 juli, 2006 23:33  
Anonymous Anonym said...

"...säger att 'profiten är grunden till allt ont' samtidigt som han halar fram kuken och pissar ner mina skor. sen lägger han sig igen och somar om... [!]"

Tänkte på västtrafik när jag läste detta =)

12 juli, 2006 10:34  
Blogger Unknown said...

Tänk att människan kan skicka sonder till mars, men inte kan sköta ett tåg...

13 juli, 2006 23:27  
Anonymous Anonym said...

Hehe... Tänk om SJ eller Västtrafik skulle skicka en sond till Mars =)

Det skulle se ut något i stil med:
De utannonserar ett datum för uppskjutningen, som fem minuter innan blir framflyttad. Vidare information om när den nya uppskjutningen ska ske uteblir totalt, och folk får efter ett par veckor reda på att den fastnat på månen, där den väntar på en mötande skyttel som ska ta med sig passageraren. De litar dock blint på att marsianerna skickat en skyttel för att ta emot sonden, och vidtar inga vidare åtgärder innan reklamationerna börjar strömma in =) =)

Det var för övrigt jag som skrev brevet till Västtrafik

/Frexman

16 juli, 2006 11:13  

Skicka en kommentar

<< Home