http://www.liberalapartiet.se

31 januari 2007

Tävling!

Inspirerade av ett inlägg på Aginamists blogg har jag och min kompis Jonas (en blogglös, ociviliserad stackare =) kommit på en liten tävling.

Spelet går ut på att ta sig från en Wikipedia-artikel till en annan, med så få steg som möjligt.

Reglerna är enkla:
1) Man får bara använda länkar inom Wikipedia.
2a) Endast länkar som existerade vid tävlingsrundans utlysande får användas. Man får alltså inte skapa egna länkar och använda dem.
2b) Som en följd av (a) får man inte skapa egna artiklar och använda dem.
3) Endast länkar som leder vidare till nästa artiklar duger, länkar som leder tillbaks från nästa artikel till den nuvarande räknas inte.
4) Enbart länkar till artiklar får användas, inte Talk-page-sidor, kategorier, framsidan och liknande.
5) Man får byta språk, givet att det finns en länk till det andra språket i artikeln man är på. Man får alltså gå direkt från Pengar till Money eftersom det finns en sådan språklänk i menyn.
6) Alla tävlingsbidrag skickas till mig via e-mail [ alkanen (snabel-a*) gmail (punkt) com ]. Använd ordet "WP-tävling" som subjekt.
7) Alla steg i lösningsförslagen måste redovisas med full adress ("http://en.wikipedia.org/wiki/Money" i exemplet ovan), med radbrott mellan adresserna.

Tävlingen kommer bestå av sex delar, och den som lyckas få minst antal steg totalt när tävlingen är slut kommer vinna ett fint pris: Ett värdebevis på 154:- giltigt för biljettköp på SJ fram till och med den 23 juli 2007**.

Efter varje deltävling kommer jag skriva hur kort den bästa lösningen jag fått för den deltävlingen varit, men det finns inget som hindrar tävlanden från att försöka förbättra sina dellösningar i ett senare skede, för att få kortare slutlösning. Det är alltså möjligt att gå med i tävlingen även i slutet, och ändå få en vinnande totallösning. Om någon lämnar in ett lösningsförslag med en saknad dellösning så kommer jag ge en straffpoäng på 20 steg för den delen.

Jag står som enhällig domare, och kommer kräva namn och adress av vinnaren för att kunna posta vinsten. Endast tävlande inom Sverige (alt. de nordiska länder som man kan skicka till med samma porto som inom Sverige) kommer ha möjlighet att få vinsten, men SJ-pengar är väl inte så användbara utanför Sverige ändå.


Nåväl, dags för den första deltävlingen:
Hitta en väg från http://en.wikipedia.org/wiki/Chicken_soup till
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_elevator.

Nästa del kommer, i den mån jag har tillgång till internet, att postas om sju dagar. Deadline för hela tävlingen borde bli den 21 mars, om inget högst oförutsett händer.


* Bara för din skull Wolfie
** Nej, jag är inte sponsrad av SJ

Alla deltävlingar:
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6

Etiketter: ,

:

Anonymous Anonym said...

http://tools.wikimedia.de/sixdeg/

Kan kanske vara en hjälp på vägen...

Chicken soup
...
...
Space elevator
är så kort det kan bli...

01 februari, 2007 03:20  
Blogger Alkanen said...

Japp, den har redan använts av en tävlande. Det kommer komma lite tillägg i del två som omöjliggör användandet av den.

Det kommer inte heller vara tillåtet från och med del två, men det är lite svårt för mig att faktiskt kontrollera rent praktiskt.

01 februari, 2007 09:46  
Anonymous Anonym said...

Priset är verkligen lockande, men jag har som princip att inte följa länkar :D

/Frexman

01 februari, 2007 23:51  

Skicka en kommentar

<< Home