http://www.liberalapartiet.se

01 augusti 2006

Jag hatar CSN.

Människorna på CSN är idioter.

Jag gör, som jag tidigare skrivit, just nu mitt exjobb på Saab Ericsson Space. Eftersom jag studerar så söker jag studiebidrag och studielån (utnyttja systemet ni vet =) för heltidsstudier i 20 veckor, vilket är precis vad jag håller på med.

På den första ansökningsblanketten jag skickade in uppskattade jag slutförandedatumet till nån gång i mitten av november, eftersom jag inte visste riktigt hur många veckors semester o dyl vi skulle ha.

Efter nån vecka fick jag ett brev från CSN, där de lätt panikslaget konstaterat att jag inte läser kurs på de vanliga tiderna, och därför måste få intyg från Chalmers om att jag faktiskt studerar. Visst, lite byråkratiskt, men inte helt orimligt.

Jag ger mig därmed iväg till Chalmers för att prata med min handledare och få en blankett ifylld och stämplad av honom. Väl på plats räknar vi tillsammans ut att den nu fastlagda semestern innebär att jag kommer slutföra mitt exjobb den 1 december 2006, om allt vill sig väl. Vi fyller alltså i detta i blanketten som läraren ska skicka in, och sen postar jag brevet samma dag.

Ytterligare nån vecka senare får jag ett brev från CSN om att jag fått godkänt att jag ska få lån och grejer, men att jag bara läser deltid, eftersom jag inte har samma datum på min blankett, som läraren hade på sin.

Småförbannad över jobbig byråkrati som kräver att jag skickar in ytterligare kryptiska ändringsblanketter istället för att bara kunna skicka ett mail och förklara läget, börjar jag fylla i lapparna jag fått. Jag ändrar datum i min blankett till exakt samma som läraren specifierade på sin, och dessutom fyller jag i att jag har fyra veckors studieuppehåll pga att mina handledare på företaget har semester.

Glad i hågen knallar jag iväg till närmsta brevlåda, säker på att jag nu kommer få mitt heltidslån eftersom datumen stämmer överens med vad läraren berättat för CSN.

Men icke. För några dar sen kom ett nytt brev, tamigfan identiskt med det första, där det står att jag inte har samma datum som min handledare, och därför bara får deltid. På den medföljande ändringsblanketten står de riktiga datumen förifyllda, precis som både jag och läraren nu specifierat dem. Kan de jävla härkena inte ens läsa sina egna blanketter?

Någon borde lära dem identitetslagen, att A är A, och att A aldrig någonsin är icke-A.

Nu måste jag alltså skriva ett brev och överklaga deras beslut, men jag tvivlar starkt på att jag kan använda ett språk som är så enkelt att de mentala treåringar som är anställda på denna nämnd kan förstå det. Om de inte lyckas begripa att två identiska datumsträngar är samma sak, hur ska de då kunna förstå sig på logiska argument?

Fy fan.

:

Anonymous Anonym said...

Klappa byråkratin medhårs, aka fylla i rätt från början, så smider det på perfekt. Men visst, skiter det sig så skiter det sig rejält. Jag har lyckligtvis aldrig råkat ut för några missöden...från deras sida. ;)

/Robert

02 augusti, 2006 12:47  
Blogger Lagergren said...

Får du ingen exjobbslön på SAAB? Vad är det för B-outfit egentligen?

02 augusti, 2006 17:51  
Blogger Alkanen said...

Jo det får jag, när hela jobbet är klart, eller en del av lönen när halva tiden gått om de anser att vi gjort tillräckligt mycket.

Tyvärr så kan jag inte överleva på löften om pengar vid ett senare tillfälle. Min hyra behöver betalas idag, och min mage är hungrig just nu.

02 augusti, 2006 20:01  
Blogger Lagergren said...

Som sagt - B-outfit. Om de vill rekrytera dig efter examen så får de väl fan se till att du inte svälter ihjäl när du exjobbar. Och att locka med en korvsmörgås om ett tag ifall du jobbar tillräckligt duktigt när du hungrar känns lite sweatshopartat.

Tur att de gör så dåliga bilar att man inte behöver avstå något om man skulle inleda en konsumentbojkott :)

Mina exjobbare får betalt! Hela tiden. Sådeså! Då känner de "aahh - det är som dubbelt studielån utan lån" varje månad och sedan lockar man in dem i fast anställnings-träsket och låter dem överta alla nattliga telefonkonferenser som man inte vill vara med på. 0wn3d!

02 augusti, 2006 21:35  
Blogger Magnus Persson said...

Gör Saab Ericsson Space bilar? Det är väl månbilar då, månne...

Den Saabfirma jag jobbade på förrförra sommaren tillverkade för övrigt inte heller bilar. Det är stor skillnad på Saab AB och Saab Automobile AB nuförtiden...

02 augusti, 2006 22:33  
Blogger Alkanen said...

Haha, nae, många bilar blir det inte. Ska man bojkotta SES så är det rymdraketer och satelliter man får avstå från.

02 augusti, 2006 23:41  
Blogger Lagergren said...

Magnus din petimeter. Jag vill inte ha rymdraketer, satelliter eller de där jaktplanen som ramlar ner heller.

Dessutom måste det vara lite synergieffekter då varumärket finns med i alla företagsnamnen.

03 augusti, 2006 07:41  
Blogger Alkanen said...

Lagergren, var jobbar du och hur får jag exjobb där? Är ju inte försent att byta än =)

03 augusti, 2006 10:05  
Blogger Lagergren said...

Jag vet inte riktigt... du är ju chalmerist och vi är verksamma i hufvudstaden. ;-)

(dessutom har vi fyllt exjobbarkvoten för i höst tyvärr)

03 augusti, 2006 16:21  
Blogger Alkanen said...

Elakt =(

Nae, tror det kan bli jäkligt kul på SES nu när vi fått grejerna vi ska jobba med. Ser nästan fram emot att semestern ska ta slut =)

03 augusti, 2006 16:26  
Anonymous Anonym said...

Men snälla sluta sitt och gnäll på din blogg och ta tag i saker och ting..

02 mars, 2010 12:48  
Blogger Alkanen said...

Du förstår att jag skrev det där 2006 va? Det är snart fyra år sen, och du har mage att klaga på att JAG inte tar tag i saker?

02 mars, 2010 13:14  

Skicka en kommentar

<< Home